Sunday, May 31, 2015

Assalamualaikum!

Previous Entry:-

28 August 2014

Bangun pukul 4 pagi oi. Sebab nak catch first bus jam 5 pagi. Semalam dok cari van nak pi Kanchanaburi kat Victory Monument takdak awal pagi. Jadi plan kedua kita naik kat Bangkok Southern Bus Terminal atau Sai Tai Mai.

Naik teksi depan apartment kami di State Tower. No midnight rate. Awesome tak? Kalau tak silap 2 Baht every 200 meters. Around 20 minutes dah sampai kat Sai Tai Mai.

Mencari Platform 10 jauh kebelakang. Masa tu dah jam 5 pagi. Dang! Bas dah gerakkk. -__-" So kena tunggu next bus another 20 minutes. Nasib baik bukan lagi 1 jam. Bas nombor 81 dari Bangkok ke Kanchanaburi ye.

Bas ini ok!

Masa naik bas ni tak ramai orang pun. Mungkin awal pagi. Jadi sepanjang perjalanan, tidur saja. 2 jam tau. Tapi dok la buka tutup mata nampak budak sekolah naik bas apa semua. Full terus bas. Jalan tak jam pagi tu, so sampai awal tidak seperti yang dijangkakan.. On time la kiranya.

Dalam jam 6 pagi, konduktor bas akan minta bayaran untuk tiket bas. 100 Baht je. Murah kan! Jangan risau Stesen Bas Kanchanaburi adalah stesen bas terakhir.

Kecik je stesen nye. Macam kat Masjid Tanah. Aku pun tak tau apsal dalam notebook aku tulis gitu. Hahaha.

Public toilet kat Thailand ni kebanyakannya kena bayar. 3 Baht. Ada air kat sini. Sementara tu kami contact Toi, beritahu yang kami dah sampai stesen bas. Kawannya pun datang amik kami naik van.

Bandar Kanchanaburi. Ramai tourist kat sini.

Kami dibawa ke company Toi ni. Toi's Tour. Gituh. Bayar pakej kami 1090 Baht per day per person. Include Erawan Waterfalls - Hellfire Pass - Thai Burma Death Railway - Bridge on River Kwai.

Kecik ajo..

Kami pergi 7 Eleven beli kudap2. Aku beli nescafe jeee. 14 Baht. Dalam jam 8 am, gerak ke first pit stop kami. Erawan Waterfalls. Journey about 1 hour ke sana.

Kalau tak include tour. Ini harga per person ye.

Yay!

Kami diberi briefing jap pagi tu. Oh bukan kitorang je ye dalam tour ni. Ada la orang lain. Lepas tu kena pilih nak makan apa untuk lunch. Tengok la menu....

Kihkihkih.

Erawan Waterfalls ni terkenal dengan 7 tingkat air terjun yang berwarna emerald. Tapi sebelum sampai waterfall, kena redah hutan belantara. Banyak anjing. Kitorang bawa roti tuna tau. Takut nak pegang. Sebab anjing asyik bau jeeee. Jadiii... bagi tour guide kami pegangkan. Hehehe.

Itu la tour guide kami. Dia la dok layankan kami yang asyik lambat je. Hahaa.

Ini nama dan distance setiap air terjun kat Erawan.

Jalan lagi dan lagi..

Level 1: Lai Kuen Rung

Cantik. Tapi sini paras lutut je. Tak best.

Level 2: Wang Macha. Tak amik gambar ke apa eh?

Pergi Level 3 dulu...

Level 3: Pha Nam Tok
Banyak oi ikan kelah!

Ok ni kat Level 3. Siapa yang bawa botol air & makanan, kena bayar deposit 100 Baht. Sebabnya taknak visitor buang botol merata-rata. Nanti dia tulis kat botol kita guna marker pen dengan kat buku. So that kalau buang botol, siap kau bayar la denda!
Bagus ni kalau implement kat Malaysia.

Ada viewpoint kat Level 3. Cantik sangat nampak hutan ajeee....

Menapak la kauuu nak pergi Level 4.

Ini entah kat mana. Level 3 kot.

Clear.

Kami tak naik sampai Level 7. Sampai Level 4 je. Nak  kena decide mandi kat mana karang tak sempat. Jadi kami mandi kat Level 3 ajo.

Hai. Ain ngelat tak nak mandi.
Air memang sejuk gila. Warna biruuuuu.
Ikan kelah gigit masa mandi. Ko bayangkan. Nak mandi pun terjerit-jerit. Geli sangat.
Kalau duduk ditepian kan, memang ikan kelah tu datang gigit2 kaki korang yang banyak sel mati tu haa.
Bukan kecik, gemuk2 ikan kelah tu.

Level 4: Oke Nang Phee Sue
Macam dalam je kan..

Dalam jam 11 pagi tu kami gi tukar baju. Biasala perempuan, macam2 nak tukar kalau dah mandi tu. Dahla shower takde dalam toilet tu. Ada kat luar je. Mandi la kau kat luar orang nampak pedulik. Eh tapi pakai baju laa. -__-" Dalam toilet tu tukar baju je laa. Kecik je toilet nye. So sad.

Janji dengan tour guide nak jumpa kat Stall 8 kedai makan tadi tu jam 11.45 pagi. Kami pukul 12 baru la nak gerak keluar toilet. Ahahaha. Dasar lambat ni. Sampaikan tour guide yang perempuan tu cari kami kat dalam Erawan tu. Dia suruh cepat. Hehehe.

Kat stall tu, tengok orang lain semua dah makan. Kami memang was-was nak makan la. Sebab ada pork kan. Tapi yang si tour guide ni suruh kami tapau jugak. Ok fine tapau laaa.. Nanti buang je mana-mana even kami amik Vege Fried Rice pun. Huhu. Marilah berlapar sekejappp.

Ok lepas tu kami pergi Death Railway yang sangat ditunggu-tunggu.

Next entry aku cerita.

Ok byeeee!

1. alamak! x kena gigit dengan ikan ke mandi tu? he he he..

2. gigit kaki x pe.. takut habis dia makan baju kite... keh keh keh...

1. Gigit! Geli2 manjaaa gituhhhh... He he.

Kalau baju habis dimakan....... habisla kitorangggggg.. Hahahaha

3. Salam khay...saya dh blik dr krabi...haha... hotel ok... strategic... jln kaki je carik mkn.... ☺

1. Wslm.

Wahhhhhh. Cepat update beloggggg! :)
      Senang kan cari makan area situ. Heeeee

2. Citer jepon masih terhegeh2 lg...haha...

4. salam, memang tgh cari info pasal kanchanaburi ni.. boleh ke kalau nak buat daytrip je dari Bangkok?

1. Wslm..
      Kitorng pun buat day trip jeee from Bangkok.

5. siti...harga pakej 1090THB tu sehari per person..ok tak servis dorang...kalau okey nk book Toi's Tour ni....booking online je kan ke mcm mana

mmg cantik view di Erawan Waterfall ni

1. JM, yup! Sehari per person... Servis ok jeee... Memang full day pakej kami amik tu. Rasa sekarang dah naik harga..

Boleh klik kat Toi's Tour tu.. Then minta dia email quotation..