Showing posts with label New Zealand. Show all posts
Showing posts with label New Zealand. Show all posts

Sunday, March 12, 2017

Road Trip Australia: Melbourne - Brighton Bathing Box

Assalamualaikum!

Finally. Setelah 2 tahun. Last entry untuk Australia-New Zealand Trip.

Previous post:-



5 September 2015

Dah letak barang-barang shopping kat hostel, kitorang ke Flinders Street Station. Nak naik train pi Brighton Beach tengok sunset.. Still pakai Myki card ye.

Ada kereta kuda area depan hostel..

Kejap je jalan kaki dah sampai.

Naik train yang hala ke Sandringham.
Gini haa train nye...

Depan ada menara tinggi2

Aku rasa Melbourne ni feeling dia macam kat Malaysia laa. Mungkin suasana kat sana. 

Dah sampai!
So mari menapak ke Brighton Beach!

Lalu rail keretapi..

Jalan dan jalan.. Depan sana dah laut dahhh..

Sunset gitu.....

Bye Melbourne. See you when I see you!

Kalau pergi Melbourne tak singgah Bathing Boxes memang tak sah kan? Tapi... Nak menapak tuuuuu.. Kemain jauh gilaaaaaaa. Lagi-lagi bila kena jalan atas pasir. Rasa nak berenang je walaupun tak reti. 

Ain captured this.

Jalan punya jalan dikejauhan sana baru la nampak kotak kotak tersebut.

Ain jugak. 
Sinar harapannnnn nampak boxes tu...

Gambar bersama tolak Azfar

Ginii haaa kalau nak posing.

Cantik laaa bathing boxes kat sini. Menarik sebab macam2 warna. Pastu memang ada orang tinggal kat situ eh?

Bukan tinggal la kot. Maybe rumah kedua.

Sunset!

Bila dah habis tu, kami patah balik ke train. Nak kena cepat takut lambat ke airport oi. Malam ni nak balik dah.. 

Masa dok jalan kaki ke train station tu, nampak rumah besar2 ngadap laut. Kaya nya korang niiiii..!

Depan Flinders Station

Kitorang gerak ke hostel amik bag semua. Naik Skybus ke airport. Check-in semua takde masalah. 

Flight jam 1245 malam 6 September. Tu yang menepek kat airport cari Dare tak jumpa jumpa. Nyampah.

Selamat tiba KL jam 7 pagi.

*****

Total Cost 8 Days New Zealand (South Island): NZD 600
Total Cost 3 Days Australia (Melbourne): AUD 300
Total Cost Include Flight Ticket: RM 3,700 (Masa ni convert to RM murah lagi)

Tak termasuk shopping, aktiviti persendirian (Bungy Jump, Paragliding) dan hal-hal persendirian

Booked awal-awal macam hostel & aktiviti, save sikit duit tu.

:D

HABIS DAHHHH!

Saturday, January 7, 2017

Road Trip New Zealand - Australia: From Christchurch to Melbourne

Assalamualaikum. Selamat tahun baru 2017!

Azam nak habiskan segala bagai entry tak sempat habis tahun lepas. 𝩀

Previous entry:-


4 September 2015

Kami naik Jetstar dari Christchurch ke Melbourne jam 8.30 malam. So pukul 6 petang dah ready untuk check-in flight apa semua. Tak nak lewat takut banyak hal dengan bin/binti macam flight Melbourne - Christchurch itu hari. 

Lagipun, Fid sorang aje nak check-in bag. 

Khal & Azfar tunggu kat belakang hujung sana jaga bag yang lain-lain. The four of us tolong check-in sekejap. Takde masalah dengan bin/binti masa ni. Tapi masalah tang lain...

Bila orang kaunter tu tanya mana kawan lagi dua orang dan dia suruh panggil kawan tu sekali join kat kaunter. And bring the trolley with bags together sebab dia kata "Dont leave your bags behind". Ada betul la kata dia kan. Aku memang tak terfikir apa pun time ni.

Tiba-tiba dia suruh timbang semua bag yang kami bawak. Ada 2 trolley macam tu. Kat cabin kan hanya boleh bawa 7 kg bag aje. Kitorang dah.... Alamakkkk!

Menggelabah la dah tau akan exceed punya. 7 kg x 6 orang, suppose to be 42 kg lah. Timbang punya timbang.... Terlebih berat tak ingat berapa kilo. Itu pun lepas kitorang dah keluarkan makanan siap buang apa patut, jacket semua dah pakai. 

Dan korang semua tau, kalau ada excess baggage ni, mesti ada extra cost. 

Masa ni tak tau nak gelak ke nak sedih sebab sedar salah sendiri. Selalu bawak bagpack rilek je naik flight, kali ni tak lepas laa pulakkkk.... Ni semua sebab ahkak kaunter kerek tuuuu! Arghhh!!!! (Ok salahkan diaaaaa hahah).

Tau tak berapa kami kena bayar for the excess baggage???!

NZD 480! Iaitu bersamaan RM 1,292. Kahkahkah. Sekarang ni bila teringat boleh la aku nak ketawa. 

Nasib bahagi 5 orang. Sorang bayar hangus RM 260 jugak la balik Malaysia. Boleh beli 1 flight tiket tu. 

Kami pun swipe la CC dengan jayanya dekat ahkak kaunter Jetstar. -_____-.

Ingat kan check-in awal selamat bin/binti rupanya.... Sama dengan je 1 jam jugak kat situ. Tapape.

So dengan bersedih hati... Kami pun gerak la menuju ke gate. Masa ni semua orang down. Down gila. Bukan nak marah apa, sebab memang salah kami pun. 

Tapi tu lah kan, bila teringat balik tu.. Pengalaman betul la mengajar kita. Kalau trip jauh-jauh nak kena naik flight lain lepas ni memang rembat sekali luggage laa. 

Kitorang selamat tiba kat Melbourne Tullamarine Airport jam 10.15 malam waktu sana. Hampir 4 jam jugak flight. 

Dah. Penat cerita pasal luggage.

Next entry akan cerita hostel kami kat Melbourne. 

Bye!

Sunday, November 27, 2016

Road Trip New Zealand: Viaduct Lookout, Castle Hill & Christchurch

Assalamualaikum!

Previous post:-


4 September 2016

Last day in New Zealand!

Pagi tu, lepas dah sarapan, kitorang rilek2 aje kemas barang semua prepare untuk check-in flight to Melbourne malam karang. Pagi tu jugak dok discuss kalau ada nak check-in luggage. Masa kami baru sampai New Zealand, everything was ok, takde dia check bag pon. So, kali ni pun kami takde la nak check-in bag. Just Fid aje nak check-in. Dan kami beli yang 25kg kalau tak silap. Sharing la kiranya.

Kami pun teruskan perjalanan. Orang Alpine Motel ada bagitau, jangan lupa pergi Viaduct Lookout. So kami patah balik ke arah Hokitika. Bila lalu situ, baru tau, yang malam semalam punya route macam mana. Kiri kanan gaung kottt! Eeee scary.

Gigih tau aku scan. Ni map around Arthur's Pass yang boleh korang pergi.

Pagi tu sejuk melampau! Tiba-tiba snowwwwwwww kat Viaduct Lookout. Hahaha Seronok sangat. 

Jalan pusing-pusing...

Viaduct Lookout.
Disebabkan banyak sangat batu jatuh atas jalan raya. So jadila jambatan panjang 440 meter yang lalu tengah gunung.

Kabus awal pagi! Sejukkk gigil.
Kami sekejap je kat sini. 

Patah balik ke arah Christchurch....

Somewhere...
Gambar ni saja nak bagitau kat sini jumpa orang construction hensem ko tau. Semua sado. Haha. 

Ok dah sampai sini, kita berhenti ambil gambar...

Boleh buat main bola sepak..

Us!

Tak lama lepas tu sampai la kat Castle Hill. Our next pit-stop. 

Sini nampak limestone rock. Katanya tempat penggambaran Narnia..

Parking kereta, dan mari menapak.

Ke batu-batu di hujung sana.......

Amik gambar sat...

View dari jauh..

Jalan dan jalan..

Permulaan pendakian.
Sikit je pun. Tapi mengah jugak untuk aku ni. ☺

Besaq batu ni...

Awan tebal..

Nampak kecik orang tu.

Other side..

Ni jalan ke atas sikit, you will see this amazinggggg mountain view.

So sweettttttt... ❤❤

Love the view!
Gunung belakang tu macam lukisan... 

Dari Castle Hill ke bandar Christchurch, perjalanan dalam 1 jam 30 minit. Sedihnye lahai nak balik dahhhhhh.... 

Singgah PakNSave kejap beli souvenir.
Chocolates!! Whittakers, Cookie Monster, Pods - several chocs you must buy.
Tak ingat berapa spend kat sini.

Singgah solat kat Masjid An-Nur, Christchurch.

Pastu pergi basuh kereta kat stesen minyak sambil tu isi minyak sekali. Basuh kereta hey-hey macam tu aje NZD 12. Amik paling murah la sebab tak faham apa benda dia tulis. Asal bersih je laa... Rasa macam sabun + air. Kering nye tak. Hahaha. 

Sebab dah habis office hour, so kitorang park kat luar bangunan je as per requested by the owner.. Oh sebelum tu, drop Khal, Tirah, Fid & Azfar kat airport. Sekali turunkan bag semua. 

Thank you HQT214. Anda telah membantu kami meredah South Island dengan jayanya without any breakdown!
Hehe.

Aku dan Ain jalan kaki ke airport..

Hello CHC Airport! It has been awhileeeee.....

.
.
.
.
Bermulalah climax story kami pada hari tersebut......... Hahaha...

Nanti sambung.


**Gambar campuran Khay + Khal + Azfar + Tirah**

Sunday, November 20, 2016

Road Trip New Zealand: Haast - Fox Glacier - Franz Josef Glacier - Arthur's Pass Alpine Motel

Assalamualaikum!

Previous post:-


3 September 2015

Perjalanan dari Blue Pools Walk ke Haast dalam 1 jam.

Mari menikmati pemandangan.... Along the way akan lalu Haast River..

Superb view..

Gates of Haast.
Ada air terjun sini. Kalau nak parking, lepas bridge.

Tak lama lepas tu, sampai laa kat Haast. Bandar ni kecik tak kecik laa. Bila dah sampai area sini dah mula nampak hutan. Gunung salji dah makin kurang.. 

Berhenti kejap isi minyak..

NZD 2.23 per liter kat Haast.
Masuk dalam ada anjing, terus bertempiaran lari.
Huuu..

Signange 'You are here' tak ada dalam peta ni, so agak-agak aje depan tu ada laut.. Hehe.
Kat sini pun ada Scenic Flight kalau korang nak naik..

Menghijau..

Kitorang sesat jugak kat sini sebenarnya. Nak pergi la singgah Haast Beach, lepas tu GPS gila. Ceruk rumah orang mana pergi. 

Jadi kitorang gerak ke Fox Glacier. Dari Haast, akan lalu area sini la... Lebih kurang 2 jam perjalanan..

Haast River Bridge (Kalau tak silap)..
737 meter. The longest one lane bridge in NZ.
Tapi akan ada tempat untuk berhenti tengah jambatan ni kalau ada kereta lalu arah bertentangan..

Side view..
Haast River tadi akan lalu ke Tasman Sea (belah kiri jalan).

Ok dah sampai hutan belantara..... Sedih gak masa ni bila mengenangkan kat NZ lagi sehari aje.

So nanti belah kiri akan jumpa Tasman Sea...

Cun!

Mana semua orang?

Rasa macam dah sampai Malaysia tau tak..

Karangarua Bridge.
Malaysia macam ni tak?

Tak lama lepas tu sampai laaa bandar Fox Glacier. Sunyi jugak walaupun ada banyak kereta... Sini dikelilingi gunung ganang, awan tebal.

Berhenti nak terkench dan solat.

Agak besar jugak bandar ni...
Kitorang ada la pusing2 sekejap area sini.

Kira macam sekarang ni kitorang ada kat belakang Mt Cook.. Kalau ada gunung bersalji tu, rasanya yang tu la kot Mt Cook. Just assuming sebab kita tengok peta lah! :D

Ok kalau kat Fox Glacier ni, korang boleh tengok glacier dengan lebih dekat tengok link aku bagi atas tu. Eh tengok website tu macam menarik pulak tengok orang dok ice-climbing. 

Teruskan perjalanan lagi ke Franz Josef Glacier. Jalan kat area sini pusing-pusing sikit..

Haa amikkau.

Tapi view torbaik..

Aku tak pasti kat Fox Glacier area mana boleh view dari jauh je glacier tersebut. So, kami pergi la Sentinel Rock Walk kat Franz Josef Glacier ni aje. Glacier jugakkkkkkkk.

Ingat eh kalau nak tengok glacier dengan lebih dekat, sila hire tour guide. Kat Franz Josef, aku jumpa Glacier Guides ni..

Dah sampai! 20 minutes return aje...

Sebelum pergi, baca dulu....

Foresty..
Kena berjalan sikit. Sikit keee? Hahaha. Mengah masing2 oi.

Ok dah sampai viewpoint.
Nampak tak glacier hujung nun.
Boleh berjalan tau sampai dekat glacier.

Up-closed!
Glacier dah takat tu aje.. 

Super closed!
Tq Azfar for this!

Sebenarnya kan, ada kisah disebalik  glacier ni haa.. Kononnya satu ketika dulu ada seorang adventurous lady nama Hine ni suka sangat daki gunung. Ada la boifren nama Tawe. Tapi Tawe ni tak suka sangat climbing, but still join la Hine ni pergi mendaki. Satu hari, Tawe jatuh dan mati kat sini. Hine ni pun menangis banyak gila laaa sampai banjir tempat ni. Tuhan pun bekukan air mata yang membanjiri tuuuu. So jadi laaaa Franz Josef Glacier! Haaaaaa penat aku cerita tau. Hehe.

Dulu, glacier membeku sampai sini.
Tapi disebabkan peredaran waktu, makin lama glacier pun cair... Tu yang dah banyak pokok tumbuh..
Maybe nanti lagi puluh tahun akan datang, orang nak tengok glacier pun kena panjat habis semua...

Habis jalan-jalan, kami teruskan perjalanan ke Arthur's Pass. Jauh tau. 3 jam nak sampai sana dari Franz Josef.

Cantik sebab awan atas gunung....

A brief stop somewhere I dont know where... Hehe.

Our last sunset in New Zealand..

Cun!


:)

Dalam jam 8.30 malam gituh baru sampai motel. Bila drive waktu malam ni memang cuak. Lagi2 kalau lalu jambatan kiri kanan gaung. Memang tak boleh nak tidoq la. Risau kot. 

Last day in our New Zealand, kami stay kat Arthur's Pass Alpine Motel. Review? Terbaik dari ladang!

Dah la owner dia baik gilo melayan kami. Ok nanti next entry aku cerita apa boleh buat kat Arthur's Pass yer.

Kami pilih Comfort Family Chalet. NZD 170 per room. Besar gila dalam dia weh.

Masa sampai, tak tau pun belakang tu ada gunung... Ni view waktu pagi. Cantik sangat..

Spacious bathroom..

Kitchen area..

Sampai2 terus dok depan ni sebab sejuk..

Ada 1 Queen Bed, 2 single bed, 1 sofa bed.
Baloi-baloi..

View waktu pagi..

Depan motel...

Berakhirlah perjalanan 12 jam kami hari tu.......

Ok panjang betul karangan hari ni.

Bye semua!

**Gambar campuran Khay + Ain + Azfar**