Friday, April 3, 2020

Assalamualaikum!

Previous post:-

6 April 2018

Trip hari ni kami pergi Sendang Gile & Tiu Kelep. Masa 2019 ada sekali gempa bumi dekat Lombok, tempat ni pun terkena sekali. Tak pasti kalau tahun ni masih tutup.

Oh kami check-out hotel dah siap-siap. Bag letak dalam kereta.

Sebelum tu, kami singgah Villa Hantu. Tengok pemandangan cantik. Serius cantik lah sini.

Tempat ni macam rumah tak siap. Tapi view, Subhanallah cantik!

Look at that..

Boleh nampak Gunung Agung, Bali.

Pantai Senangi katanya

Aku la tu konon-konon

Us..

Berhenti dekat sini pulak

Cantik sangatlah..

Kami pun teruskan perjalanan ke Air Terjun Sendang Gile & Tiu Kelep.

Ibnu bawa kami jumpa tour guide, bayar berapa sorang, tak ingat. Ibnu tak join nanti dia tunggu je situ.

Sampai dah!
Kalau nak pergi toilet, pergi dulu kat sini. Area parking.

Jalan kaki untuk ke Sendang Gile..

Bacalah

Ni la Air Terjun Sendang Gile

Ramai la duduk bawah air terjun tu. Tour guide tu cakap, bagi air kena belakang badan. Aku dengan Fisha la gigih ambil gambar dekat situ.

Sejuk air dia......

Masa ni Ain dah start tak sihat.. Kesian dia asyik nak memerut. Tapi dia pun masih bersemangat nak jalan walaupun tak sihat.

Kami pun teruskan berjalan 30 minit ke Air Terjun Tiu Kelep pulak.

Somehow the stairs looks scary.

Tour guide tu ada cakap, kalau air tak deras, tak payah jalan kaki, ikut laluan longkang ni haaaa.
Betul ke tidak, ke aku salah faham eh. Haha.

Tu dia tour guide bawakkan roti dengan air kami.
Dia yang insist nak bawa tau.

Haa macam lalu kat longkang ni. Korang ada buat ke, yang pernah ke Lombok ni?
Ke Kiah tertipu?

Kena lalu sungai. Pakai la kasut sesuai.
Aku pakai selipar aje, tercabut-cabut sebab lalu air.
Better beli kasut getah laa. DIY ada.

Dah sampaiiii!
Tinggi pulak air terjunnya.

Blur la tempias air.

Dari kejauhan.

Rilek-rilek sekejap, mandi sungai. Best lah sini! Berbaloi la jalan kaki, datang jauh-jauh. Dah puas, jalan la balikkk ke pangkal. Tak larat dah masa ni. Kejap-kejap berhenti. Hahaha.

Jam dah pukul 1.30 petang bila sampai area parking. Cari Ibnu kejap, then kami gerak la nak ke pelabuhan pulak. 2 jam tau perjalanan dari air terjun nak ke sana. Ingat nak naik boat panjang tu aje pergi Gili Trawangan. Tapi hari pun nak hujan. So kami decide naik private boat. 350k Rupiah per person. Kalau per boat macam murah je? Sebab sebenarnya tak ingat per boat ke per pax. Hahah.

Rasa lunch pun tak sempat masa tu. Berkejaran kesana sini. Sampai pelabuhan, kitorang say bye-bye kat Lana. Dia nak balik KL dah petang tu. Tak join the next 2 days. Ibnu hantar Lana pergi Airport.  Risau juga sebenarnya biar Lana sorang kan. Tapi percaya la kat Ibnu tu. Aku cakap dengan dia, hantar Lana baik-baik, kalau tak siap! Hahaha Macam adik aku je Ibnu ni. Nanti balik dari Gili Trawangan, kitorang jumpa Ibnu. Janji begitulah.

Jeti untuk private boat.
Kalau yang bot panjang naik kat bangsal.

Tukang bawa bot turunkan kami dekat jeti Gili Trawangan, kitorang nak jalan kaki ke hotel memang malas la. Penat oi.
Jadi naikla Cidomo ni haa... 150k Rupiah untuk 1 trip per Cidomo sampai depan hotel dia hantar.

Nampak kan dalam video tu berderet kedai buat snorkeling trip. Pilih aje nak mana.

Hotel kami pilih Hotel Villa Pine Tree. 1.45 Juta Rupiah untuk 2 malam, 3 orang. Gambar bilik tak ambil pun. Lepas check-in, terus terbongkang.

Staff Villa Pine Tree ni TERAMAT PERAMAH. All of them! Aku suka orang-orang kat Lombok ni. Tu yang rasa welcome sangat.

Malam tu kami sewa basikal dalam 20k Rupiah seorang untuk 2 hari. Sewa dengan hotel aje. Lepas Maghrib tu aku dengan Fisha keluar cari makan. Ain dah tak larat. Dia tidur je sampai kemalam.

Dinner & Lunch
Banyak aje kedai depan jeti nak makan. Tapau untuk Ain sekali.

Sambil tu naik basikal, pusing-pusing cari tempat nak tempah snorkeling trip esok..

Haa buffet style tau ni honeymoon boleh la makan sini.

Akhirnya dapat la ambil pakej snorkeling kat tempat ni.
150k Rupiah seorang. Dia bawa la Gili sana sini. Next entry aku cerita pulak..

Kami sempat la pergi massage kat satu kedai ni. Aku rasa banyak gelak aje dengan tukang urut tu. Suka betul buat gelak. Nak urut pun tak tenang. Tapi aku okay aje laaa. Best pulak tu dia urutnya.  100k Rupiah seorang. Nanti nak godek gambar kedai, kalau ada aku upload.

Dah habis, sambung lagi nanti insyaAllah.