Showing posts with label Vienna. Show all posts
Showing posts with label Vienna. Show all posts

Sunday, November 4, 2018

Europe Trip: Salzburg, Austria

Assalamualaikum!

Previous post:-


5 May 2017

Menuju ke destinasi seterusnya.... Masih di Austria.... 

Salzburg!

Ok dari Vienna Cityflats Favorita kami stay tu, kami terus gerak ke metro station untuk ke Wien Hauptbahnhof. Pakai tiket 24 Jam tu aje nak naik train yang beli sehari sebelum tu. Jimat.

Dari Vienna ke Salzburg, kami naik train juga. Beli tiket dekat OBB ye. Lepas tu print saje tiket tersebut dan bawa naik train. Harga €19 per person.

Sebelum naik train, kita beli kopi sat. Kedai dalam train station jugak, namanya Anker.

Drink coffee, when you are in Vienna.
Kat German pun sama sedap gilo kopi.

Train yang kami naik. 
Railjet 160.
7.30 am sampai Salzburg dalam 9.52 am.
Dalam ni pun ada WiFi. 

Sampai kat Salzburg Train Station, Wawa stay kat situ, dia tak join kami. Jadinya, kitorang letak luggage kat station tu aje. Info HERE on locker.

Lepas say bye-bye kat Wawa, kami pun bergerak pusing bandar Salzburg sajo sampai tengah hari. Jalan kaki aje.

Sekitar bandar Salzburg.
Pokok takdak semua kena tebang dah kot.
Hari pun mendung aje..

Antara sightseeing nye, pergi Schloss Mirabell dan Mirabellgarten. Gitu namaaaa hah. Tempat ni lah one of the shooting places movie The Sound of Music. Tengok ke tidak cerita tu? Aku tengok sikit je kot dulu2 sambil nyanyi2. ;D

Info on Mirabell. Link aku bagi tu ada opening hours, admission bagai. Sila baca jangan malas kalau nak pi sini.

Mirabellgarten.
Besar jugak taman ni.

Kiri tu Schloss Mirabell. Nama senangnya Mirabell Palace.
Sekarang tempat tu jadi wedding halls.
Katanya one of the most beautiful wedding halls in the world. 
Tapi kami tak masuk la, ada event haritu.

Pegasus Fountain

Walaupun bunga tak berkembang mekar, tapi ok juga lah.

Ada laluan cenggini

Ada pokok gini sambil tu kita pose.

Tulips

Statue

Grand Fountain

From far

Dengan bunga cantik.

Bersama pokok yang daunnya tak berapa ado

Nice sini. Boleh pergi amik gambar.

Ok dah jum gerak.

Apakah itu dikejauhan?

Hohensalzburg Fortress.
Nak pi sini pun bulih.

Tengok bandar..

Jalan-jalan sampai jumpa sungai panjang ni haa...
Google cakap nama nya Salzach River.
Nampak la castle dari sini.
Lepas hujan pulak tu. Ada la kabus2.
Kami cross to the other side.

Cantik view sini

Love Lock Bridge atau Makartsteg Footbridge

Bangunan warna pastel pula tu.

Jalan-jalan jumpa kedai souvenir. Bukan orang Salzburg jual. Macam Chinese yang dah lama dok sana je. Nasib paham  omputih. Selepas shopping serba sedikit, aku tanya la, orang sini suka makan apa?

Dia cakap la bahasa sana. Tak faham. Pastu beriye dia tunjuk gambar.

Wow. A desert!
Dia cakap, "You must try!"

Kebetulan ada bakery deret kedai dia. Dia cadang pi situ. 

Apfelstrudel, nama diberi.
Macam Apple Pie?
Not bad la. Rasa epal?
Haha.

Tapi ada member cakap, dia pi Austria jugak. Apple Strudel dia memang torbaik. Biasa makan dengan sauce dia. Sauce tu yang sedap. Cuma sauce tu ada letak wine or something. Can request to exclude it la.

Ada banyak roti sini. Tapi kami beli tu ja. Share 6 orang. Hahaha.

Nama bakery

Area sini jugak, ada kedai kopi, souvenir (tak banyak sangat) dan Billa! Billa tu grocery store lah. Murah tau Billa ni. Berjaya beli kopi harga €0.99!  :) Gambar area sini tak ada pulak. Maybe sebab hujan. Malas pegang camera la tu. 

Ok moh berjalan pulang ke Train Station semula.

Sejuk oo time ni.
Mencari toilet.

A church.

Coffee shop

Tak naik plak public transport kat sini.
Save budget sambil kuruskan badan sekali.

Sebelum sampai train station, ada jumpa kedai kebab. Heaven betul jumpa kedai halal. Makan la sekejap. Tak ingat makan apa. Tapi share dengan Ain juga. €9 lebih kurang one portion.

Dah sampai Salzburg Hauptbahnhof!
Sini ada banyak tram dan bus. Sila hati2.

Haa ni la kedai kopi Anker tu.

Jam 2 petang, kami ada tour. Pickup dekat Train Station.

Ok nanti sambung!

Saturday, October 20, 2018

Europe Trip: Vienna - Saint Stephen's Cathedral, Austria

Assalamualaikum!

Previous post:-


4 May 2017

Ok sambungggg entry kat Vienna.

Jadinya, sambil jalan-jalan nak cari stesen bas area Albertina Museum ni kita amik gambar dulu..


Bandar

Dah jumpa stesen bas, tapi hari hujan pula. Berteduh la mana2 ada. Ok area sini nama stesen bas kalau nak naik Autobus 2A - Albertinaplatz. Bas 2A ni, kira macam pusing city in one loop la. 

Tunggu bas dalam hujan

Gelap je masa ni. Padehal ada misi penting nak buat ni.

Next pit-stop, Saint Stephen's Cathedral atau dipanggil sebagai Stephansdom. Hah naik Autobus turun stesen Stephansplatz ye. Church ni kira simbol of Vienna and one of the most important Gothic structure in Vienna. 

Tapi disebabkan hujan, kita singgah souvenir shop yang super mahalllll gila everything is mahal in Vienna izittttt???!

Pinggan kecik gini €9.99. Garu kepala kita, tapi untuk my mum ai beli jugak tau. Dan ko tau apa?! It does not comes with a stand! You have to purchase it for €1. Choi. 

Fridge magnet pelbagai pilihan

Keychains

T-shirt ni pon mahal jugak lah.
Aku beli yang atas sekali dua dari kanan. Warna blue black. Nice la kain dia. 

Teelichter what?

Aku tak ingat la kalau kedai ni saje yang mahal atau macam mana. Maybe because kedai ni pun betul2 depan Stephansdom, so quite expensive la. Bukan apa, nanti takut tak jumpa souvenir je. So beli je la kat sini. Hari pun dah nak malam.

You know the price already kan? Plan your budget!

Keluar aje kedai, hujan dah berhenti! Waaaaa, rejeki betul. Langit terus cerah ok. Dan mari teruskan misi.

Stephansdom

Misi sebenar - Masuk Stephansdom pergi North Tower, tengok view. Hahahhaha. Ok yang ni kan, masuk pintu gerbang Stephansdom, go to the left. Akan ada orang tunggu kat situ, nanti dia bawa ke kaunter tiket.

Masuk2 cenggini view dalam. Terus ke kiri ye.

Untuk ke North Tower, harga €5.50 seorang. Naik lift! Dont worry! Hehe. Kalau nak merasa naik tangga, pergi la South Tower. 343 steps, good luck!

And here is the stunning view! 
Lepas hujan, ada kabus sikit hujung sana.
Walaupun ada kren, apo2 je lah.

Roof from colourful tiles.

Tiles tu untuk create eagle tu haaa..

Eh suka betul tengok atas ni. Walaupun bangunan saja. But still.....

Other side

Gothic structure


Construction lagi.
Haa kedai bawah tu la kedai souvenir pergi tu.

The famous bell katenya. 
The Pummerin (Harap2 aku betul la seperti di gambar). 
Rings annually during New Year.

Ok habis pusing tu, mari turun semula dan sambung jalan.

Cari Hard Rock Cafe. Alkisah kalau pergi HRC, mesti singgah toilet. 




Lepas tu jalan kaki sikit lagi ke stesen U1-Schwedenplatz. Tapi bukan nak naik Metro, nak naik Tram #1.

Nak nyinggah dekat Hundertwasser House yang famous tuuuuu. Kenal ke tidakkk?

Dalam tram

Nanti turun dekat stesen Hertzgasse. Jalan terus. Hundertwasser on your left.

Ok dah sampai!

Haa dah kenal takkkk??

Rumah warna-warni dengan tingkap tak tersusun. Unik laaaa...

Sampai jugak dekat sini oiii.
Walaupun gelap, dah malam. Tapi ape ade hal.

Kat sini sekejap jeee. Amik gambar, pulang lah.
Ni nama stesen tram Hertzgasse ni.

Balik apartment naik metro.

Terjumpa pulak kedai kebab.
Lapar gila rasanya.
Harga 1 kebab around €9. Ni pun share dua orang sebab confirm tak habis. Portion banyak.

Berakhir sudah perjalanan di Vienna dalam 1 hari!

:D