Showing posts with label London. Show all posts
Showing posts with label London. Show all posts

Friday, December 6, 2019

Europe Trip: City of London Day 2

Assalamualaikum!



Previous post:-


10 May 2017


Ok entry ni bosan sikit la kot. Sebab tak ada apa sangat nak cerita. Gambar pula tak banyak. 


Last day di London. 1 malam je kat London ni, tak cukup ok. Kena stay Europe sebulan agaknya.


Jadi pagi tu, kami hantar luggage kat Victoria Coach Station. Rate from £5 to £10 bergantung kepada berapa jam nak letak luggage. 


Lepastu, berjalan la kami. Kita menyinggah King Cross Station nak tengok Harry Potter 9 3/4 Platform! Hahaha. Peminat Harry Potter suka la. Aku gitu-gitu aje, tapi join jugak beratur nak ambil gambar kat sini.


:)


Panjang juga la beratur. Nanti akan ada staff yang tanya nak pakai selempang team mana?! Aku bedal je la mana pun yang penting lain warna dengan baju. Ahaha.
Staff akan pegangkan selempang tu dekat belakang, sambil kita lompat nanti dia terbangkan la selempang tu. Hurm mencabar betul nak ambil gambar sini. 


Kat sebelah Platform tu, ada la kedai jual Harry Potter's merchandise. Menarik la barang-barang dia. Boleh la nak membeli. Tapi apa pasal aku langsung tak ambil gambar kat sini. Konfius sis.


Lepas tu gerak pergi Harrods. 


Nampak tak Harrods tu


Tingkat atas bangunan tu orang duduk ke?


Dalam Harrods pun aku tak ambil gambar. Kecuali gambar bag. Tapi dalam cantik la. Kat escalator design keliling cantik, toilet pun best ada perfume boleh pakai. :D 


Design 2017




Not bad la barang dia. Aku beli yang sale je. Lepas tu refund tax kat situ terus. Senang.


Patah balik collect luggage kat Victoria Coach Station. Ada next flight jam 8 malam.


Sempat


Kami naik National Express Bus dekat Victoria Coach Station untuk ke London Stansted Airport. Harga £6.80, pada masa tu lah. Perjalanan dalam 1 hour.


Ada WiFi free


View dari bas. 


Dah sampai Airport, check-in semua. Kami naik Ryan Air untuk ke Edinburgh. Hehehe. Harga flight £34.


Biskut famous ni, ada la jual kat airport ni haa...
Famous ke? Aku rasa la famous.


View from above


Sunset atas awan


Dan Alhamdulillah, we arrived after 1.5 hours! 


Reunited with Wawa yang menunggu kami dirumahnyaaaaa....



 Dah bila nak habis ni.

Sunday, September 22, 2019

Europe Trip: City of London Day 1

Assalamualaikum!

Previous post:-


9 May 2017

THE double-decker bus

Sampai London Victoria Bus Station, kami jalan ke Victoria Coach Station nak naik train. Awal pagi kan. Ramai laa orang nak pergi kerja time tu. Sibuk benar. 

Kat Victoria Station ni, kami beli Oyster Card, harga £20. Beli breakfast, cuba Costa Coffee sana. Ape entah makan tak ingat.  Tukar balance duit CZK kat money changer. Dapat la dalam £10. Banyak jugak kedai makan kat dalam station ni. Cuma nak pilih makan apa je la kan.

So orang Oyster cakap, gerak waktu non-peak hours. Dalam jam 9 pagi kalau tak silap. So nanti caj tambang murah sikit? Yeke?

Untuk accommodation, kami menumpang rumah kawan. Save la budget kat situ sedikit. 1 malam je kat London ni.


View dalam train nak ke rumah

Dah sampai rumah, mandi, makan maggi nak alas perut, bersiap apa semua mari la jalan-jalan London.

Excited nampak taxi dengan bus London. Trademark kan.
Haha.
Tiba teringat Sherlock Holmes.

Mana ni?



Kami pergi Queen's Gallery dulu.


Mak aku nampak ni, suka la dia.

Tapi, aku tak belikan kali ni. Kita diam2 je masuk belog.
:D

Apa tempat wajib kalau sampai sini?

Buckingham Palace lah!

Pintu

Kate, where are you?

Berdepan dengan Palace.
Victoria Memorial.

The Diana Princess of Wales Memorial Walk

Lepas tu jalan kaki ke Hyde Park. Dekat aje. Sejuk masa ni. So feeling la sikit.



Menghijau

Lepas tu kita jalan tengok Abam Ben!

Ni la Abam Ben

Depan ada taman

Big Ben Clock Tower

Jalan lagi sampai Westminster Bridge, tengok London Eye. Tengok je la. Tak naik pun.

London Eye

Jalan lagi. Haa kerja jalan je kan.

Tak pasal-pasal ada laluan atas ni

Where is this?

THE Telephone Booth!

Dah sampai Trafalgar Square.
Sini tengok orang buat street show dan menepek je tepi fountain rehatkan kaki.

Kemudian kami naik bas.

View from the bus

Ni sampai dekat area St Paul Cathedral's

Jambatan hijau tu Southwark Bridge

Hujung tu cathedral. Ni kat Millennium Bridge nak cross ke seberang

Gini haaa Millennium Bridge. Millennium tidakkk?

Perut dah lapar perlu makan. So kami pergi area Bayswater. Tempat banyak souvenir dan kedai makan halal. Malaysian Hall pun kat area sini.

Banyak wey souvenir sini. Dorang borong bagai nak rak. Haha.

Dah beli belah baru makan.
Tinsel Town.
Sedap food sini. Big portion pulak tu.

Kudap kudap

Burger #1

Burger #2

Setel makan, kitorang singgah Malaysian Hall. Tengok2 je apa ada.

 Dan balik lah kami nak tidur dah tak larat seharian berjalan. :)

Bye!